Inspirerende zoektocht naar verrassende nieuwigheden!

Inspirerende zoektocht naar verrassende nieuwigheden!

Eén van de doelstellingen die directeur Tijmen Verver van Verver Export zich ieder jaar stelt is het vinden van verrassende nieuwigheden in bloembollen soorten, toepassingen en concepten. Het jaar is niet geslaagd als hij tijdens zijn inspirerende zoektochten niets nieuws heeft (uit)gevonden.

Passie
De zoektocht naar nieuwigheden wordt gedreven door passie. Toch heeft Tijmen deze passie voor bloembollen niet altijd gehad. “De passie voor onze bloembollen heb ik tijdens mijn carrière ‘opgelopen’. Ik ben door de familie uiteindelijk in de bloembollen gerold. De inspiratie en passie kreeg ik echter van klanten en hun creativiteit”, vertelt Tijmen Verver. “De natuur heeft altijd weer zoveel voor ons in petto. Daar blijf ik me over verbazen en laat me er door inspireren.”

Binnen Verver Export is Tijmen de motor achter het vinden van nieuwe producten of cultivars voor in de catalogus. “Nieuw is voor mij iets wat afwijkt in vorm of kleur en wat ik mogelijk nog 1 of meerdere jaren alleen kan hebben in het assortiment”, definieert Tijmen. “Maar als exportbedrijf moeten we ook soms vervangers zoeken voor oud, niet meer geteeld assortiment. Dan wordt de vervanger wel als nieuw door ons gevoerd maar is in de praktijk niet altijd nieuw in de handel. Kwekers besluiten soms met een cultivar te stoppen omdat hij degenereert of niet meer goed genoeg groeit. Cultivars die misschien wel  heel mooi zijn ruimen toch het veld omdat ze niet meer rendabel zijn.”

Zoektocht
Er zijn veel veredelaars binnen de bloembollensector, sommige op hobby-niveau anderen in professionele veredelingsgroepen die samenwerken in de zoektocht naar nieuwe soorten en cultivars. “Tijdens de zoektocht bij veredelaars pik ik de meeste nieuwe dingen op. Soms verschil ik sterk van mening met de veredelaar over de toekomstverwachting van een nieuwe kruising’, lacht Verver. “Daaraan zie je dat de veredeling in veel gevallen vooral gericht is op de bloemensector en niet op het gebruik in parken en tuinen. Ik zie dan wel de mogelijkheden maar ligt de kruising bij de veredelaar vaak al om andere redenen op de composthoop!”

“In sommige gevallen is de natuur de veredelaar! Daar kan ik eigenlijk het meest van genieten”, licht Tijmen toe. “Zo hebben we sinds twee jaar de Alfa-Zulu Serie in ontwikkeling. Allemaal enkelbloemige dahlia’s, interessant voor insecten, spontaan ontstaan door de natuur. We pikken er uiteindelijk 26 variaties uit, voor iedere letter van het NATO alfabet een andere cultivar. Deze cultivars worden dan alleen voor ons biologisch verder geteeld. Hiermee hebben we iets unieks in onze catalogus en ook voldoende nieuwe inbreng in onze zomer concepten waar we dahlia’s combineren met éénjarige planten.”

“Mijn persoonlijke smaak en het feit of een nieuwigheid veel mogelijkheden heeft bepalen of ik het ga opnemen in het Verver Export assortiment.” Hij voegt nog toe: “De potentie bij de klant is uiteindelijk bepalend of ik door ga met een nieuwe cultivar. Het is mijn taak om mijn passie voor het product over te dragen aan onze verkopers in de verschillende landen, pas dan kan een nieuwigheid bij ons slagen!”

Trends
Het assortiment van Verver Export heeft niet te maken met trends. Het is eigenlijk onmogelijk om als kweker in te spelen op bijvoorbeeld kleurtrends omdat deze snel komen en gaan. Dit kan de kweker niet produceren in korte tijd. Bovendien zijn dit soort trends ook niet in alle landen gelijk en hebben de professionals in de klantenkring van Verver Export hier ook  minder mee te maken. Tijmen Verver zegt: “We hebben wel te maken met maatschappelijke trends en thematiek zoals de biodiversiteit en klimaatdiscussie. Daar proberen we dan door middel van concepten maar ook assortimentskeuze wel op in te spelen.”

Concept
Vernieuwing in het assortiment van Verver Export zit voor een groot deel ook in het bedenken van nieuwe toepassingen en combinaties. Al jaren spelen het Creatief Team en de proeftuin hierin een belangrijke rol. De persoonlijke interesse van Tijmen Verver om steeds weer te vernieuwen heeft er toe geleid dat de kracht van het bedrijf het conceptmatig denken is. Tijmen lacht: “Concept denken zit in ons DNA!” Hij voegt echter toe: “Maar net als bij veredeling moeten wij ook soms onze kindjes met het badwater wegspoelen.”

Share this post